Kérjen tőlünk ajánlatot térkövezésre

Mindent a Térkövezésről

Függ a terület m2 nagyságától

Tükör & földmunka mértékétől

Keletkezett sitt föld elszállításáról

Aládolgozottság mértékétől cm vatagság függő

Milyen tipusú térkövel szeretnének térköveztetni

Kell e beépíteni folyókákat víz elvezetés céljából

Térkövezés módja

Alapvetően kétféle megfontolás mentén szokás döntést hozni a térkőburkolat anyagával, jellegével és típusával kapcsolatban. Egyrészt az esztétikum, másrészt a várható terhelés bizonyulhat leginkább mérvadónak ebben a kérdéskörben.

Kocsibejáróknál, udvaron belüli járdákon és teraszokon inkább az esztétikum dominál, hiszen komolyabb terheléstől nem kell tartani. Parkolókban, közterületeken és ipari területeken viszont már mindenképp olyan térkőburkolat alkalmazása javasolt, amely az intenzív igénybevételt is bírja akár hosszú éveken át.

Ami az egyes térkő típusokat illeti, leginkábba hullám térkő;

az úgynevezett “macskakő”;

a bazalt térkő;

a beton térkő;

illetve a speciális szegélykövek alkalmazása számít gyakorinak.

Fontos még megemlíteni a témakör kapcsán, hogy kimondottan a terek tágításának céljából is szokás egyes térkő típusokat választani. Egyébként a tér úgy is tágítható, ha a térkövet célzottan ebből a megfontolásból sikerül szisztematikusan lerakni.

Térkövezés lépésről lépésre

Az alábbiakban a térkő lerakásának leginkább célravezető lépéseit vesszük végig, a tervezéstől egészen az utólagos műveletekig és teendőkig.

1. Tervkészítés

A térkövezést érdemes alapos tervezéssel indítani, aminek az egyik lényeges eleme a színválasztás. Célszerű olyan árnyalatot találni, amelyik harmonikusan illeszkedik a környezetbe, miközben a hozzá passzoló szegélykő beszerzése sem jelenthet akadályt.

A térkő burkolatnak az anyagát célszerű egyrészt az anyagi lehetőségek, másrészt a várható terhelés függvényében megválasztani. A teherbírás egyébként a vastagság szempontjából sem elhanyagolható. Enyhébb terhelésnél elég lehet a 6 cm-rel megoldani a térkövezést, teherautókhoz vagy komolyabb személyautó forgalomhoz viszont már indokolt 8 cm-es vastagsággal dolgozni.

A szűkebb helyeken a kisebb, nagyobb területeken viszont egyértelműen a nagyméretű térkövek mutatnak előnyösebben.

A folyamat első és kulcsfontosságú teendője a helyszíni felmérés, majd az alapozás. Ez kiemelt precizitást igénylő földmunka, mert a kiemelt teherbírással és megfelelő vízelvezetéssel rendelkező fagyálló aljzat kialakítása elengedhetetlen a térkövezés tartós állagához.

Alapozásnál 15-30 cm vastagságban szedjük ki a talajt, majd pedig oldjuk meg a vízelvezetés feladatát. Ezután következhet az ágyazat készítése a térkövek számára, hogy azok kellő stabilitással kerüljenek a helyükre. Az ágyazat kialakításának lényeges összetevője a homok. Húzzunk alsó hangon 2-4 centiméteres réteget a felületen. Közben vízmérték és lehúzó léc segítségével törekedjünk a felszínt egyenletessé alakítani.

2. Aztán jöhet térkő lerakása.

Méghozzá szép fokozatosan, nyugodt tempóban, négyzetméterenként haladva. Mindig könnyebb lerakni a köveket, ha egy-egy újabb sort a széléről indítunk meg. A szemre is tetszetős végeredmény érdekében léceket, zsinórt és vízmértéket használva törekedjünk az egyenes vonalak, illetve a megfelelő szélesség kialakítására.

A szegély lerakása, a fagyvédelem, valamint a fugázás kiemelt szerepe

Célravezető lehet, ha az alap kialakításával végezve és az ágyazat kialakítását követően elsőként a szegélyelemeket rakjuk le. A szegély ugyanis masszívan képes egyben tartani a komplett térkövezést, kellő stabilitást kölcsönözve a később lerakott térköveknek.

Szintén célszerű 15-30 cm mély fagyvédő és teherhordó réteget kialakítani zúzott követ, földnedves betont vagy más ömlesztett anyag ledöngölve. Fontos, hogy ez a réteg agyagmentes legyen, mert így el tudjuk kerülni a későbbi nemkívánatos elszíneződést.

3. A térkő lerakásának záró akkordja rendszerint a fugázás.

Ehhez mindenképp finomszemcsés homokot javasolt alkalmazni. Nagyobb térközöket hagyva az is elegendő lehet szimplán leszórni a homokot, és aztán úgy söprögetni, hogy a rések maguktól teljenek meg.

Amennyiben a térkövek közti hézagok kisebbek, gyakran kézzel is meg kell támogatni a telítést.

4. A térkövezés záró munkálatai

Egyfajta utolsó lépésében a lerakott térkő döngölését nem javasolt elmulasztani. Otthoni körülmények között vagy kisebb helyeken egy farönk is megfelelhet erre a célra, profi kivitelezésnél pedig egy gumiborítású vibráló gép lehet a célszerszám.

A döngölést a szegély irányából a középrész irányába haladva érdemes kivitelezni addig, amíg a burkolat kellően szilárd nem lesz. Az itt-ott megmaradt fugaréseket még egyszer fel lehet tölteni, és egy alapos söprés, illetve finom áztatás után már használható is az elkészült térkövezés.

A térkövezés tehát egy viszonylag komplex, ugyanakkor messze nem kivitelezhetetlen projekt, amit akár önállóan is megoldhatunk. A tartós és szemre is tetszetős eredmény érdekében persze funkcionálisan is előre meg kell határozni a várható felhasználás jellegét.

Merthogy a térkövezés akkor őrizheti meg az állapotát, amennyiben az alapja a terhelésnek megfelelő vastagságban készült el. Szintén lényeges tényezője a munkálatoknak a megfelelő tömörítés, valamint a vízelvezetés.

Amennyiben a térkő típusának és színének a kiválasztásánál vagy a kivitelezés egyes lépéseinél elakadunk, akkor sosem árt, ha van kitől kérdezni és inspirálódni.

KÉRJEN TŐLÜNK ÁRAJÁNLATOT.

Weboldalunk: https://www.kovacsbskft.hu

Székhely: 1157 Budapest Nyírpalota út 87. 3 em./18

Tulajdonos: Kovács Ferenc

Cég neve: Kovács Building & Security Kft.

Adószáma: 27443990-2-42

Telefonszáma: +36704231518

Főtevékenység: 4120 Lakó- és nem lakó épület építése

Alapítás éve: 2021

Facebook oldalunk: https://www.facebook.com/kovacsbuilding